Bal Üretim Şekillerinin Karşılaştırılması

Balda uyanıklık seviyeleri çok aşamalıdır: Arısız bal yapmak, arıya sentetik maddeler yedirmek, arıya şeker şurubu yedirmek, ağaçlara şeker şurubu püskürtmek…

Üreticimiz Sayın Celal Aksünger’in ilettiği bilgileri sizlerle aşağıda paylaşıyoruz.

Arıcılık yapan işletmelerde genel olarak 2 farklı tarzda bal üretilmektedir.

1. Bal üretiminde şekerin kullanılması: Bu üretiminde arıların doğal beslenmesinin yanında toz şekerin de beslenmede kullanılması ile  elde edilen baldır. Bu üretim tarzında 1 kovan arı  kolonisinden elde edilen bal aşağıda özetlenmiştir.

Doğal Besinler + 50 kg Şeker = 40 kg Bal

2. Bal üretiminde şekerin kullanılmadan tamamen doğal besinlerden elde edilmesi: Bu üretimde arılar tamamen doğal ortamlardan beslenirler. Yukarıdaki üretim tarzından farklı olarak kovandan 7-8 kg bal elde edilebilmektedir.

Yukarıdaki her iki üretim tarzında da laboratuar analizi sonucu balda şeker tespit edilmemektedir.

Ekonomik olarak analiz edildiğinde her bir kovandan elde edilen gelir:

  Üretim Şekli Kovan Başına Bal verimi 1 torba Şeker Maliyeti Kg satışfiyatı Kovan Başına elde edilen gelir
1 Doğal elde edilen 7 kg 0 40TL 280 TL
2 Şekerden elde edilen 40 Kg 100 TL 15TL 500 TL
  FARK       220 TL

Yukarıda da görüldüğü gibi farklı beslenme tarzlarından yaklaşık % 80 civarında kovan başına gelirin değiştiği görülmektedir. Buna rağmen üretici olarak üretim tarzımızda tamamen doğal beslenme şeklini tercih ettik. Doğal besinlerden bal üretmeye devam edeceğiz.

Bal analizinde  doğal ya da şekerli besinlerle beslenip beslenmediği belirlenemediğinden, ve sadece Glikoz veya Fruktoz gibi şeker ihtiva eden maddelerin katılıp katılmadığı belirlendiğinden, balın tamamen vicdan ve güven işi olduğu açıktır.

Bir yorum:

Celal Aksünger’e bir bal üreticisi olarak katılıyorum. Benim de arı kovanlarım var ama ticaretini yapmıyorum. Tamamen doğal bal üretiyorum. Bazı kovandan düşük, bazı kovanlardan yüksek kilolarda bal alıyorum. Ama hesap ettiğimde kovanlarda ortalama 8-12 kilo bal almış oluyorum. TV kanallarında satışa sunulan 10 – 15 TL’lik ürünlerin bal olduğuna inanmak mümkün değil. Bal üretimi tamamen VİCDAN işidir. Bal alacak olanlar vicdanı temiz, tanıdıkları balcılardan bal alsınlar. Bal konusunda halkımız kandırılıyor. Kontrol mekanizmalarının şekerli bala ‘dur’ demesi gerekiyor. TV’de bal satanlar ezberledikleri tibbi kelimeleri sanki kırk yıllık doktormuş gibi söyleyerek inandırıcı olmaya çalışıyorlar. Uzun lafın kısası 10 ile 15 liraya ancak şekerli bal olur. Afiyet olsun…

Necdet Ozbay

——–

Medyada konuyla ilgili haber ve makaleler:

* Sahte bal üretenler (kaynak: Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı)

* Sahte balcılara ceza (kaynak: Star Gazetesi)

* Arısız bal! (kaynak: Vatan Gazetesi)

About cem

Çiftçi ve köylü adayı.
Bu yazı Üreticiler & Ürünler içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

